tirsdag 13. oktober 2009

filmdagene


nå er det lenge siden jeg har blogget og det er jo litt trist, kanskje ikke for leserne, men for meg! jeg har hatt et relativt greit men lite spennende liv de siste ukene. det siste som har skjedd er "filmdagene" som blir arrangert av UiA på kinoen i Kristiansand. jeg har sett de nye filmen "Svik" og "Engelen". med veldig blandede følelser!


Engelen- med Maria Bonnevie


av Margreth Olin


Svik- av Haakon Gundersen


ENGELEN: Margreth Olin lager egentlig dokumentarfilmer, men har nå en debut på fiksjonsfilm. hun tar opp tema som handler om oppvekst, og hvordan angst og deprisjoner lett kan føre til å gå til narkotika for å oppleve følelsen av å fly ut av kroppen og glemme alt det vonde. (altså å bli hentet av en engel) hun tar også opp temaer rundt relasjoner mellom barn og mor, valg i livet og den harde kampen for å overleve når man først har havnet på "kjøret".
filmen var veldig sterk og jeg ble veldig engasjert og forbanna på systemet etter jeg så den, og etter Olin satt igjen etter filmen og pratet om hvordan systemet er og tankene hennes rundt filmen. kan virkelig anbefales å se!

SVIK: tar opp temaer rundt 2.verdenskrig, men ikke fra "helteversjonen" som vi ser i f.eks Max Manus, men fra siden som faktisk var et faktum, hvor mange nordmenn valgte å tjene på krigen og alliere seg med tyskerne. hvordan vanlige mennsker ikke ser helheten men tenker på seg selv og gjør valg som i ettertid blir sett på med forakt.
temaet var i og for seg bra, men dette kom virkelig ikke frem i filmen. det var en helt grei underholdningsfilm, men ettersom jeg nå har fått på meg et par kritiske "filmbriller", ettersom jeg lærer om det på universitetet, var det mye som manglet. jeg kan skjønne at filmen har fått slakt. eneste positive overaskelsen var Lene Nystrøm(Aqua-Lene) som spilte en veldig troverdig rolle. faktisk ganske i imponert! ellers kan jeg ikke si jeg anbefaler å se filmen, men for all del, ikke det verste jeg har sett.

så der delte jeg litt fra min hverdag og mitt fag.

/Andrea

Ingen kommentarer: