tirsdag 24. juni 2008

I <3 London

Sist høst var jeg i London på skoletur i 6 dager. For 6 dager siden bestilte fire jenter flybiletter til London i høstferien. 6 netter. Fabulous. Det kommer til å bli shopping, piknik i hyde park, festing og bare nyte alt det London har å by på. Jeg tenker, at siden jeg er ekstra snill idag.. Så skal jeg skrive en liten shoppingguide. (selv om jeg har ganske lite peiling egentlig)

PRIMARK:
Primark er kanskje den butikken jeg likte best. Pga de lave prisene. De som kjenner meg godt vet at jeg er glad i salg og generellt billige klær. Derfor passer Primark meg bra! Jeg var nok inne på Primark ca 3 ganger under mitt opphold i London. Det var fordi; det er en utrolig stor butikk, med utrolig masse klær, utrolig masse folk og ikke minst, utrolig masse kaos. Du kan glemme å få prøverom (hvis du ikke vil stå i kø i 400 timer), så jeg annbefaler deg bare å finne en plass i butikken (herreavdelingen er fin, der er det nesten ingen folk) og prøve ut klærne du har lyst på der. Null stress.
Jeg annbefaler butikken på det høyeste, men dersom du stresser lett, er det kanskje lurere å droppe Primark.
PS: det er to etasjer. I den øverste er det sko, barneavdeling, vesker, smykker og herreavdeling. I den nederste er det bare dame klær og undertøy.
Jeg kjøpte på primark; 3 par sko (to par høye og et par lave £10,£10 og £3), strikkejakke (£8), topper (£3, £5 osv), undertøy (£1,5), smykker (ca £1 stk) og noen fine kjole saker.

New Look:
Veldig mye fint. Spesielt sko! Kjøpte noen nydelige sorte pumps med diamanter der (£20?). Prisnivået er ca h&m, kanskje en smule høyere. Men det er absolutt verd en tur. Butikken var elegant, med morsom innredning. Jeg kjøpte ikke så mye der, men jeg tror grunnen var at vi nettopp hadde vært på Primark, siden de ligger så nærme hverandre, og prisnivået virket derfor så høyt.
PS: jeg snakker om det butikken helt i slutten/toppen av Oxford street, rett ved Mable Arch.

Jeg kjøpte; De sorte skoene og en diger "diamant" ring (£4).

Next:
Ikke så mye å si. Du kan finne en del fine ting der. Litt damete kanskje. De som jobbet der var veldig uhøflige. Butikken var veldig ren og pen. Klærne hang der de skulle. Prisnivået er ca likt som på New Look.
Jeg kjøpte; Blå sko (£15) og "Balenciaga" veske (£25)

Topshop:
Jeg ble kjempskuffet. KAOS. Og DYRT! Ble helt sjokkert. Hadde med meg kjempelang ønskeliste, men jeg fant ingen av tingene! Personalet var ikke så veldig høflige heller. Men det er jo absolutt verd en tur. Masse fint. Husker de hadde masse gøye parykker. hehe.
Jeg kjøpte; En t-skjorte i mammabutikken (£5 på salg)

GAP:
Grei nok. Litt dyrt. Kjøpte egentlig ikke noe der. Mye basic. Men i Vouge i det siste har det vert en del fine ting derfra, så satser nok på en tur inn der hvis jeg får tid :)

Marks and Spencer:
Ganske dyrt. Helt greie klær, men ikke verd prisen. Prøvde ikke noe der en gang.

Urban Outfitters:
Trenger jeg så si noe mer enn...... fargerikt? Det er en butikk med mye personlighet. Men etter min mening var butikken skremmende lik carlings og urban. Men det er bare meg. De hadde mye kule solbriller. Men prisnivået var høyere enn forventet.
Dorothy Perkins:
En av mine favoritter. Det var relativt billig der, og veldig mye fint. En skinnjakke kosta feks; ca 400kr. Det var mye fint synes jeg. De hadde spesielt mange fine sko! Kanskje ikke verdens beste kvalitet, men bra nok :)
Jeg kjøpte; Mine favorittsko, høye! (£30) men de har vert på reperasjon en gang, og de skoa Sarah kjøpte på DP har også blitt ødelagte. hm!

Office/Warehouse/River Island:
Slår de sammen fordi alle tre hadde mye fint, men det var for dyrt for meg. Det var ikke så dyrt at jeg fikk bakoversveis, men jeg ville heller shoppe i en litt billigere prisklasse. :)

Bershka:
Fargerikt her også. Da jeg sjekket ut butikken første gang, synes jeg det var så mye fint. Men så kom jeg tilbake senere, og da var det plutselig ikke så mye fint der likevel. Men absolutt verd et besøk. Ikke så galt dyrt heller.

Camden market: Jeg skjønte ikke det helt. Fant bare sånne utlendingboder med masse crap. Og jeg synes at alle vintagebutikkene var crap, alle butikkene hadde det samme, altså, det var ikke ekte vintage! Men vi fikk oss en god latter. Noen morsome butikker.
Jeg kjøpte; Mine rosa høye favorittsko (£1) på et loppemarked på Camden. Men Anette klarte såklart og sette de fra seg en kveld vi var på byen!

Ellers vil jeg bare informere om at Oxford Street er lang, og at det ikke holder med en dag hvis du skal gå gjennom hele. Jeg tenkte at den var lang. Men ikke SÅ lang!

Også vil jeg annbefale alle som skal til London og kjøpe sånn travlecard. Veldig praktisk. Undergrunnen er en helt genial oppfinnelse, og det er veldig lett å forstå systemet. Det nytter ikke å gå i London.
Speakers Corner var helt rått. Masse gøy. Meg og Sarah leser blad. Vi var egentlig på sånn messe i kirka.Jordbærspising i parken nær hotelletAnette og Andrea måtte sjekke facebook på en internettbar. Meg og Sarah er kule!Vi besøkte The Globe. Det var egentlig ganske interessant.Meg og Sarah på undergrunnen. Elsker blikket til Sarah!Fortsatt fashion magazines. ILUVi bodde på Starbucks. Jeg brukte sikkert over 1000kr på Starbucks de 6 dagene vi var der!En eller annen "vintage" butikkBare fordi Sarah er så bleik! Rett ved London Theatre.Big ben aka Onkel ben <3På British museum. Det der er mumiekatter. En kveld vi skulle på teateret. Stump tror jeg vi skulle se :) Ved Trafalgar Square sarah, andrea, anette og meg. Dette var frokosten vår i 6 dager. Toast og geléjordbærsyltetøy.Ved Picadelly Cirkus. Den første dagen. Meg og AnetteAndrea og StarWars mannen. Rett ved London Eye (som jeg ikke turde ta)Vi skulle ut. Tror det var på We will rock you. Eller Ringenes herre eller Woman in black.Vi så på vaktbytte :) Ved Buckingham aka slottet.

Ja, det var noen av de 400 bildene jeg har fra turen. Skjønner du at jeg gleder meg til å reise igjen eller?

Til slutt må jeg bare annbefale musikalen we will rock you. Den var kjempebra. Du burde derimot styre unna ringenes herre. Skuespillerne sugde.

Forresten; JA, JEG HADDE ORANSJ HÅR OG PIERCING! DET ER SNART ET ÅR SIDEN. /Malin

3 kommentarer:

Sophie sa...

Nå fikk jeg kjempelyt til å dra jeg også, var der en langhelg i fjor og fikk ikke sett mer enn nedre del av oxford street

*--Christine--* sa...

Wow, ser ut som en utrolig fin tur! Fikk lyst til åreise til London nå:)

drittfjes sa...

Sophie: Ja, det er litt lite tid. Du må bare reise igjen :)

Christine: Hehe. det var det også!